Bakgrund och utveckling
Drakborgen II lanserades som ett expansionspaket till det framgångsrika originalspelet Drakborgen under julen 1987. Jakob Bonds och Dan Glimne, originalets skapare, utvecklade expansionen som ett svar på spelets fortsatta popularitet. Ett formellt beslut om utvecklingen togs efter att försäljningen fortfarande var stark under julen 1986.
Nya hjältar och spelmekanik
En av de största förändringarna i Drakborgen II var introduktionen av åtta nya hjältar: Yūshugom Bogd-Uul, Thargrim den mörke, Yūbara Tori-Jima, Durim Dolkspänne, Iril Fëaneline, Chārāk-Hai, Dzála Náryn och Mrishnahk magikern. Detta tillägg gjordes specifikt för att adressera bristen på kvinnliga hjältar i originalspelet.
Den mest betydande spelmekaniska förändringen var införandet av en underjord. Spelarnas hjältar kunde hamna där både frivilligt och ofrivilligt. I underjorden visste spelaren inte exakt var hjälten befann sig förrän ett särskilt Underjordskort med en uppgång drogs.
Internationell lansering
Games Workshop delade upp Drakborgen II i två separata expansionspaket för den engelska marknaden: Heroes for Dungeonquest (1987) och Dungeonquest: Catacombs (juli 1988). Uppdelningen berodde på att hela expansionen inte var färdigställd vid den första lanseringen.
Spelkomponenter och innehåll
Expansionen byggde vidare på originalspelets grundkoncept med nya kort och brickor. Spelet behöll den ursprungliga spelmekaniken med rumsbrickor, där spelarna utforskar en slumpmässigt genererad labyrint fylld med monster, fällor och skatter. I underjorden tillkom nya utmaningar och belöningar som kompletterade originalets innehåll.