2. Dela ut 13 kort till varje spelare, ett i taget.
3. Vänd upp det sista kortet för att bestämma trumffärgen.
4. Spela i turordning och följ färg när möjligt; använd trumf om du inte kan följa färg.
5. Vinn sticket med det högsta kortet i den utspelade färgen eller med trumf.
6. Kommunicera med din partner genom de kort som spelas, utan verbal kommunikation.
7. Räkna poäng: varje stick över sex ger en trickpoäng, och fem trickpoäng krävs för utgång.
8. Vinn två utgångar för att vinna en robbert.
9. Beräkna slutpoängen genom att ta skillnaden mellan lagens robbertpoäng.
10. Utforska olika varianter av spelet för att få nya utmaningar.
Engelsk whist är ett klassiskt kortspel med rötter i 1600-talets England. Det har länge ansetts vara ett av de mest prestigefyllda kortspelen i västvärlden.
Grundfakta
Whist spelas med en traditionell kortlek om 52 kort där fyra spelare deltar i två lag. Spelarna sitter parvis mittemot varandra vid bordet och bildar på så sätt två konkurrerande lag.
Varje deltagare får 13 kort var, utdelade ett i taget. Det sista kortet i given vänds upp och bestämmer trumffärgen för hela spelet. Detta kort visas för alla spelare innan givaren tar upp det på handen.
Historia
Spelet omnämndes första gången 1621 i England under namnet ”whisk”. Namnet härstammar från det engelska ordet för ”hysch”, eftersom tystnad krävdes under spelets gång.
Under 1720-talet genomgick spelet en dramatisk förändring. Från att ha varit ett simpelt ölstugespel utvecklades det till ett sofistikerat sällskapsspel som snabbt blev populärt bland överklassen. När spelet introducerades i Sverige omkring 1750 hade det redan etablerat sig som det mest ansedda kortspelet i västvärlden.
Spelregler
Spelets mekanik bygger på sticktagning där spelarna måste följa färg när möjligt. När en spelare inte kan följa färg får denne använda trumf för att vinna sticket. Det högsta kortet i utspelad färg vinner sticket, såvida ingen har spelat trumf.
Kommunikation mellan partners sker uteslutande genom spelade kort, eftersom verbal kommunikation om spelet är förbjuden. Detta gör whist till ett taktiskt spel där förmågan att läsa sin partners intentioner är avgörande.
Poängräkning
Poängräkningen i whist är unik. Varje stick över de första sex ger en trickpoäng, och fem trickpoäng krävs för att få en ”utgång”. För att vinna en fullständig robbert (spelomgång) behöver ett lag vinna två utgångar.
Spelet inkluderar även honnörspoäng som delas ut för innehav av tre eller fyra honnörer (ess, kung, dam, knekt) i trumffärgen. Den slutliga vinsten beräknas genom skillnaden mellan lagens sammanlagda robbertpoäng.
Varianter
Whist har utvecklats i olika riktningar genom åren. Amerikansk whist kräver sju trickpoäng för utgång, medan long whist fördubblar poängkraven jämfört med standardversionen.
Spelet har spridit sig globalt och anpassats till olika kulturer. Holländsk whist spelas med insatser och varierande antal kort, medan tysk whist spelas av endast två spelare. I Sydasien är dubbel whist populärt, där poäng endast räknas vid två på varandra följande vinster.