2. Varje spelare får ett kort och lägger en grundinsats i potten.
3. Genomför en bytesrunda där spelarna kan byta kort med personen till vänster eller säga nöjd.
4. Efter byten, visa korten för att avgöra vem som förlorar. Den med lägst kort dör och förlorar sin insats.
5. Använd återköpssystemet om du blir utslagen: första återköpet kostar grundinsatsen, andra halva potten, tredje hela potten.
6. Var medveten om speciella kort och deras effekter, som Kuku och Husar, som kan påverka spelet dramatiskt.
7. Om endast två spelare återstår, följ de särskilda reglerna för Harlekin och byten.
Enkortskille – grundfakta
Enkortskille är ett traditionellt svenskt hasardspel med anor från 1500-talets Frankrike, där det ursprungligen kallades Coucou. Namnet ”Kille” dokumenterades första gången i Sverige 1833, och spelet har sedan dess varit en viktig del av svensk spelkultur.
Spelet kräver en speciell kortlek med 42 kort och fungerar bäst med 3-12 deltagare. Till skillnad från vanliga kortspel använder Enkortskille en unik kortlek utan färger eller sviter, vilket ger spelet dess särpräglade karaktär.
Kortleken
Den specialdesignade killekortleken består av 21 olika valörer som förekommer i två exemplar vardera. Korten rangordnas hierarkiskt med Harlekin (även kallad Kille) som högsta kort, följt av Kucku, Husar, Gris, Kavall, Värdshus och flera andra unika kort.
Svenska tillverkare Öberg (Carta Mundi) och Offason producerar dessa kortlekar i sepiafärg. En färgad version av kortleken togs fram 1975 men tillverkas inte längre.
Spelregler
Spelomgången börjar med att varje deltagare får ett kort och lägger en överenskommen grundinsats i potten. Därefter följer bytesrundan där spelarna i tur och ordning kan välja att byta kort med personen till vänster eller behålla sitt kort genom att förklara sig ”nöjd”.
Efter bytesrundan sker en visning där kortens värde avgör spelarnas öde. Den eller de spelare som har lägst kort ”dör” och förlorar sin insats. Byten sker med dolda kort, men vissa specialkort som Harlekin måste visas öppet vid byte.
Återköpsregler
Ett sofistikerat system för återköp ger utslagna spelare chansen att fortsätta spela. Första återköpet kostar samma summa som grundinsatsen, andra återköpet kostar halva potten, och det tredje och sista återköpet kräver hela pottens värde.
Speciella regler
Vissa kort har särskilda egenskaper som drastiskt kan påverka spelets gång. När en spelare får en Kuku måste detta omedelbart visas, vilket leder till att alla spelare måste visa sina kort. Vid byte med Husar eller Husu blir det direkt förlust för den bytande spelaren.
När endast två spelare återstår gäller särskilda regler. Om någon får en Harlekin sker omgiv, och försök att byta med Husu eller Husar resulterar i omedelbar förlust. Att försöka byta kort kallas att ”sticka” medan att avstå byte benämns som att vara ”nöjd”.