Gorkamorka är ett taktiskt kampanjspel från Games Workshop som utspelar sig i Warhammer 40,000-universumet.
Grundläggande fakta
Games Workshop släppte Gorkamorka hösten 1997 som ett specialspel inför julhandeln. Spelet designades av Andy Chambers, Gavin Thorpe och Rick Priestley. Det unika med spelet var dess fokus på fordonsbaserade strider i en postapokalyptisk ökenvärld.
Spelet fick bara en expansion, Digganob, som släpptes i februari 1998. 2008 gjorde Games Workshop reglerna tillgängliga på sin hemsida under ”Out of Print Games”-sektionen.
Spelmekanik
Spelarna tar kontroll över en ”mob”, en grupp på 5-15 krigare med tillhörande fordon. Systemet bygger på andra utgåvan av Warhammer 40,000 men med omfattande tillägg för fordonsstrider.
Kampanjsystemet låter spelarna utveckla sina krigare genom erfarenhet och samla rikedomar i form av ”teef” (tänder som används som valuta). Spelet är designat för att nya spelare ska kunna ansluta när som helst tack vare ett system som balanserar belöningar baserat på relativ styrka.
Bakgrundshistoria
Ett Space Hulk fyllt med orker kraschade på ökenplaneten Angelis och skapade en massiv kanjon kallad ”Da Skid”. Orkerna, som överlevde kraschen, började omedelbart planera sin flykt från planeten genom att bygga en enorm maskin.
Konstruktionen av maskinen ledde till en religiös konflikt bland orkerna om huruvida den representerade guden Gork eller Mork. Striden som följde förstörde maskinen, vilket tvingade fram en bräcklig fred mellan fraktionerna. Maskinen fick namnet Gorkamorka som en kompromiss.
Spelfraktioner
Spelets huvudfraktioner består av Gorkers och Morkers – två rivaliserande orkklaner med olika syn på krigföring. Gorkers föredrar brutal närstrid medan Morkers fokuserar på fordonsmodifikationer.
Diggas är primitiva människostammar som försöker efterlikna orkernas livsstil. Rebel Grots är upproriska småorker som kämpar för sin frihet, medan Muties är muterade överlevare från den kraschade imperiska kryssaren.
Fordonsregler
Fordonsstrider utgör spelets kärna med två huvudtyper av fordon: snabba trucks och terrängdugliga tracks. Varje fordon kan modifieras med olika ”gubbinz” (uppgraderingar) som ger unika fördelar.
Stridssystemet omfattar allt från dramatiska jakter till våldsamma rammningar och bordningar. Ett innovativt ”push-your-luck”-system för fordonens förflyttning adderar ett spänningsmoment till varje match.