Heimlich & Co – Spelguide & Regler

Historia och bakgrund

Heimlich & Co. utvecklades av Wolfgang Kramer och lanserades av Ravensburger 1984. Spelet har en fascinerande utvecklingshistoria som började redan 1973 när Kramer experimenterade med konceptet att hålla spelarkaraktärer hemliga. Den första prototypen hette ”Quick 1000” och presenterades för Ravensburger 1977, men det skulle dröja flera år innan speltillverkaren blev övertygad om spelets potential.

Spelets genombrott kom när Kramer introducerade spiontemat 1983. Efter att först ha blivit avvisad av Ravensburger, publicerades spelet av Edition Perlhuhn 1984. Framgången blev omedelbar och året därpå nominerades det till Spiel des Jahres, för att sedan vinna det prestigefyllda priset 1986. Med över 1,2 miljoner sålda exemplar är det Kramers näst mest sålda spel genom tiderna.

Spelmekanik

Spelets grundkoncept bygger på hemliga identiteter och taktisk förflyttning av agenter. Varje spelare kontrollerar en hemlig agent vars identitet är okänd för övriga deltagare. Det unika med spelet är att alla spelare kan flytta vilken agent som helst på brädet, vilket skapar ett intrikat spel av bluffning och strategi.

Spelplanen består av olika byggnader där den hemliga kassaskåpet placeras. När en agent landar på byggnaden med kassaskåpet utlöses poängberäkning för samtliga agenter baserat på deras position. Detta system tvingar spelarna att noga överväga varje drag, eftersom det påverkar inte bara deras egen agent utan även motståndarnas möjligheter att samla poäng.

Poängsystem och strategi

Poängberäkningen är spelets kärna och bygger på ett unikt system där olika byggnader ger varierande poäng. Spelet introducerade det numera klassiska poängspåret runt spelplanens kant, känt som ”Kramer Leiste” i Tyskland. Spelarna måste konstant balansera mellan att maximera sina egna poäng och samtidigt dölja sin identitet.

När en agent når eller passerar 129 poäng aktiveras spelets slutfas. Då får alla spelare chansen att gissa varandras hemliga identiteter, där varje korrekt gissning ger fem extra poäng. Spelet fortsätter tills någon når 142 poäng, vilket gör timing och positionering kritisk i slutskedet.

Varianter och utveckling

Spelet har genom åren publicerats under flera olika namn, inklusive Top Secret Spies, Under Cover och Detective & Co. Den senaste versionen från Amigo innehåller möjligheten att spela med upp till sju spelare, samt robotagenter som möjliggör spel även med färre deltagare.

Ett expansionspaket med hemliga uppdragskort adderar ytterligare ett strategiskt lager till grundspelet. Korten kan användas när en spelare slår 1-3 på tärningen istället för att flytta, eller när en agent hamnar på byggnad -3. Detta ger spelarna fler taktiska val och ökar återspelningsvärdet.

Lämna en kommentar