Hellgame – Spelguide & Regler

Grundfakta om Hellgame

Hellgame är ett svenskutvecklat brädspel som såg dagens ljus 2003 genom förlaget Udo Grebe Gamedesign. Spelet är resultatet av ett samarbete mellan Lars Yngve Johansson och Anders Fager, som både designade och bidrog med illustrationer.

Den visuella stilen skapades genom ett samarbete mellan flera konstnärer. Förutom grundarna bidrog även Mattias Carlson och Jerry Malone med illustrationer som ger spelet dess särpräglade utseende. Trots sitt svenska ursprung valde skaparna att göra spelet helt på engelska, vilket öppnade för en internationell marknad.

Spelmekanik

I spelets värld tar spelarna rollen som mäktiga demoner i en kamp om herraväldet över helvetet. Varje spelare styr en triumvirat bestående av tre demoner med olika förmågor inom strid, magi och karisma. Spelet använder flera valutor, där förlorade själar fungerar som grundläggande resurs och gunst används för att ta kontroll över territorier.

Spelplanen representerar helvetets nio cirklar, där varje cirkel är uppdelad i fem sektioner. För att vinna måste en spelare ta kontroll över samtliga sektioner i en av cirklarna. Detta sker genom en kombination av strategisk planering, resurshantering och strid. Spelarna kan rekrytera legioner och löjtnanter för att stärka sin position.

Expansion och utveckling

Extra Evil-expansionen tillförde 55 nya kort till grundspelet, vilket markant förändrade spelupplevelsen. Den ursprungliga versionen fick visserligen beröm för sin nyskapande spelidé, men kritiserades samtidigt för att slumpen hade för stor inverkan på utgången.

Spelsystemet bygger på en blandning av områdeskontroll och kortspel. Arcana-korten kan användas på flera sätt – antingen för sina unika trollformler eller för grundläggande funktioner som att vandra på jorden. Expansionen Extra Evil bidrog till att förbättra spelbalansen genom att ge spelarna fler strategiska alternativ och minska slumpfaktorns påverkan.

Lämna en kommentar