Grundläggande spelmekanik
Keryo-Pente är en variant av det abstrakta strategispelet Pente som spelas på ett kvadratiskt bräde med 19×19 skärningspunkter. Spelarna turas om att placera vita och svarta stenar på brädet, där varje drag måste göras i en skärningspunkt.
Spelets mål är dubbelt: antingen placera fem stenar i en obruten linje – vertikalt, horisontellt eller diagonalt – eller fånga tio av motståndarens stenar. Fångst sker genom att omringa två av motståndarens stenar i rad, varpå dessa stenar omedelbart tas bort från brädet.
Keryo-varianten
Världsmästaren Rollie Tesh revolutionerade spelet 1984 genom att introducera Keryo-varianten. Detta skedde efter upptäckten av en allvarlig obalans i originalspelet där den vita spelaren hade en garanterad vinstställning.
Tesh modifierade de existerande turneringsreglerna för att skapa ett mer balanserat spel. Den tidigare regeln som tvingade vit att placera sin andra sten minst tre skärningspunkter från mitten visade sig otillräcklig för att förhindra vits övertag.
Historisk utveckling
Gary Gabrel, som arbetade som diskare på The Hideaway Pizzeria i Stillwater, Oklahoma, skapade Pente 1978. Spelet fick snabbt fäste i USA och blev särskilt populärt på nattklubbar som ett alternativ till traditionella spel som backgammon och poker.
Spelets kommersiella resa började med Pente Games Inc och fortsatte genom flera ägarbyten. Parker Brothers Game Co köpte rättigheterna först, följt av Decipher där Rollie Tesh arbetade som spelutvecklare. Tidiga ”världsmästerskap” arrangerades, men dessa var i praktiken amerikanska mästerskap då inga internationella spelare deltog.
Spelregelsutveckling
Spelets regler genomgick flera utvecklingsfaser för att hantera obalansen mellan första och andra spelaren. Det började med tre svårighetsnivåer: nybörjare, avancerad och professionell. I den avancerade nivån, som blev turneringsstandard, infördes en 7×7 förbjuden zon för vits andra drag.
Pro-varianten lade till ytterligare restriktioner med en 13×13 förbjuden zon för vits tredje drag. Trots dessa anpassningar kvarstod obalansen tills Keryo-varianten introducerades och blev den definitiva versionen av spelet.