Om spelet
Monstret som slukade Stockholm lanserades 1983 av Target Games, även känt som Äventyrsspel, och representerar en unik del av svensk spelhistoria. Spelet utvecklades av Anders Fager och fick distribution genom AB Jan Edman, med formgivning från Reklambolaget Almebäck & Hägglöf.
Konceptet hämtade stark inspiration från det amerikanska spelet The Creature That Ate Sheboygan som släpptes 1979 av SPI. Men den svenska versionen anpassades specifikt för Stockholmsmiljön och fick en egen särprägel genom sin lokala förankring.
Spelmekanik
Spelets grundkoncept bygger på en asymmetrisk spelupplevelse där en spelare tar kontrollen över ett destruktivt monster med hemliga uppdrag. Dessa uppdrag kan vara allt från att förstöra ikoniska byggnader som kungliga slottet till att demolera moderna landmärken som skatteskrapan.
Motspelaren får rollen som stadens beskyddare och kontrollerar en kombination av poliser, brandmän och militära styrkor. Ett unikt inslag i spelet är närvaron av ett gäng skinheads vars lojalitet bestäms genom tärningskast – ibland hjälper de monstret, ibland bekämpar de det.
Spelkomponenter
Spelet levereras med en detaljerad spelplan över Stockholm och innehåller 60 spelbrickor som representerar olika enheter. Bland dessa finns 11 medborgare, 16 patrullerande poliser, 10 polisbilar, 7 infanterisoldater och 6 olika monsterversioner.
Speluppsättningen kompletteras med två sexsidiga tärningar som används för att avgöra stridernas utgång och skinheadsens lojalitet. En särskild skadebricka används för att hålla reda på monstrets hälsotillstånd under spelets gång.
Kulturell kontext
Spelet speglar 80-talets fascination för japanska monsterfilmer och kombinerar denna med en distinkt svensk kontext. Genom att placera ett Godzilla-liknande scenario i Stockholms stadskärna skapades en unik spelupplevelse som resonerade väl med dåtidens svenska publik.
Spelets narrativ börjar med att monstret dyker upp utanför Stockholm och börjar sin destruktiva framfart genom att sluka en busskö vid Hornstull. Detta leder till en eskalerande konflikt där allt fler styrkor mobiliseras för att stoppa odjuret från att nå sitt hemliga mål.