Pente är ett abstrakt strategispel som härstammar från det japanska brädspelet ninuki-renju. Namnet kommer från det grekiska ordet för fem (πέντε), vilket speglar spelets huvudmål.
Grundläggande spelregler
Spelet utspelar sig på ett bräde med 19×19 skärningspunkter där två spelare turas om att placera stenar. Det finns två vägar till seger: antingen genom att få fem stenar i rad eller genom att fånga tio av motståndarens stenar.
Den vita spelaren måste inleda spelet genom att placera första stenen i brädets centrum. För att balansera spelet måste vits andra drag placeras minst tre skärningspunkter från mitten, vilket skapar en förbjuden zon på 7×7 skärningspunkter.
Fångstmekanik
Fångst sker när en spelare lyckas omringa exakt två av motståndarens sammanhängande stenar. De fångade stenarna tas då bort från brädet omedelbart.
Det är möjligt att fånga flera par samtidigt i samma drag, vilket skapar komplexa taktiska möjligheter. En viktig regel är att en spelare inte förlorar sina stenar genom att själv placera en sten mellan motståndarens stenar – fångst kan endast ske som ett resultat av den fångande spelarens drag.
Statistik och spelbalans
Statistik från tusentals spelade partier visar en tydlig fördel för den vita spelaren som vinner 54,23% av alla matcher. Svart vinner 45,67% och endast en bråkdel, 0,08%, av partierna slutar oavgjort.
Historia och utveckling
Gary Gabrel skapade Pente 1977 medan han arbetade som diskare på The Hideaway Pizzeria i Stillwater, Oklahoma. Spelet blev snabbt en enorm framgång och utvecklades till ett populärt alternativ till backgammon på amerikanska nattklubbar.
Spelets rättigheter har bytt ägare flera gånger, från Parker Brothers till Decipher, sedan till Hasbro och slutligen till Winning Moves. Under spelets storhetstid arrangerades flera världsmästerskap, där Tom Braunlich dominerade med tre raka titlar mellan 1979 och 1981.
Turneringsregler
För att hantera vits inneboende fördel har turneringsreglerna utvecklats över tid. Den mest betydande förändringen kom 1984 när världsmästaren Rollie Tesh introducerade Keryo-Pente, en variant som skulle göra spelet mer balanserat.
Professionella turneringar använder särskilda restriktioner för öppningsdragen. I den avancerade varianten måste vits andra drag placeras utanför en central 7×7-zon, medan pro-varianten lägger till ytterligare begränsningar för det tredje draget.