Om spelet
Settlers of Catan revolutionerade brädspelsvärlden när det lanserades 1995 av den tyska tandteknikern Klaus Teuber. Ett spel som började som en hobby i hans källare har nu sålts i över 35 miljoner exemplar världen över.
Spelets framgång blev omedelbar och samma år som det släpptes vann det den prestigefyllda utmärkelsen Spiel des Jahres. Namnet ”Catan” var inget självklart val – det valdes ur en lista med tio påhittade namn som Teuber och hans familj arbetade fram.
Spelplanens uppbyggnad
Spelplanen består av 19 sexkantiga brickor som tillsammans bildar den mystiska ön Catan. Varje bricka representerar ett av fem olika terrängtyper som producerar spelets grundresurser: lera, trä, ull, spannmål och malm. Brickorna markeras med siffror mellan 2 och 12, där vissa nummer har större sannolikhet att slås än andra.
Runt ön ligger havsbrickor som skapar kustlinjen där spelarna kan bygga hamnar för bättre handelsmöjligheter. Den ökända rövaren börjar spelet på ökenplattan, redo att störa spelarnas resursproduktion.
Grundregler
Spelets kärna bygger på ett enkelt men effektivt system där tärningsslag bestämmer vilka resurser som produceras. När en spelare slår tärningarna får alla som har byggnader intill matchande siffror sina resurser – byar ger en resurs medan städer genererar två.
Om tärningarna visar sju väcks rövaren till liv. Då måste alla som har fler än sju kort släppa hälften av sina resurser, och den aktiva spelaren får flytta rövaren för att blockera produktion och stjäla resurser från motståndarna.
Poängräkning
Vägen till seger går genom strategisk expansion och smart resurshantering. Byar ger en poäng medan städer är värda dubbelt så mycket. Den som lyckas bygga längst sammanhängande väg belönas med två extra poäng, liksom den spelare som samlar största armén genom riddarkorter.
Utvecklingskort kan innehålla dolda segerpäng som kan bli avgörande i slutskedet. Spelet fortsätter tills någon når det magiska talet tio poäng.
Byggkostnader
Att bygga kräver noggrann planering och resurshantering. En väg kostar en lera och ett trä, medan en by kräver en av varje grundresurs förutom malm. Att uppgradera till stad är en större investering som kräver tre malm och två spannmål.
Expansionen måste ske systematiskt – nya byggnader måste alltid anslutas till befintliga vägar, och byar måste placeras med minst två vägars mellanrum från andra bosättningar. Detta skapar ett strategiskt djup där timing och placering är avgörande.