Thunder at Cassino – Spelguide & Regler

Thunder at Cassino är ett historiskt konfliktspel som simulerar det tredje slaget vid Monte Cassino under andra världskriget. Spelet släpptes 1987 av Avalon Hill och är konstruerat av Courtney F. Allen.

Grundfakta

Thunder at Cassino återger striderna som ägde rum 15-23 mars 1944, där allierade styrkor försökte bryta igenom den tyska försvarslinjen. Spelet är utformat för 1-2 spelare där den ena kontrollerar de allierade styrkorna och den andra de tyska försvararna. Speltiden varierar mellan 1-6 timmar beroende på vilket scenario som väljs.

Spelkomponenter

Spelet levereras med en monterad spelplan på 22 x 24 tum som detaljerat återger Monte Cassino-klostret, staden och omkringliggande terräng. Den innehåller 478 spelmarkörer som representerar olika militära enheter, främst infanteriplutoner och pansarförband. Spelplanen är indelad i olika områden som visar höjdskillnader, terräng och bebyggelse i tre olika skalor – en för klostret, en för staden och en för landsbygden.

Spelsystem

Spelmekaniken bygger på ett område-impuls system där spelarna turas om att aktivera enskilda områden på spelplanen. Detta system användes först i spelet Storm over Arnhem och låter spelarna endast använda ett fåtal enheter åt gången. Spelets mål är att erövra eller försvara strategiskt viktiga områden som ger segerpöang.

Historisk kontext

Det tredje slaget vid Monte Cassino var en del av de allierades italienska kampanj. De allierade styrkorna bestod av den 2:a nyzeeländska kåren, med enheter från nyzeeländska 2:a divisionen, indiska 4:e divisionen och brittiska 78:e divisionen. De tyska försvararna utgjordes huvudsakligen av den elittränade 1:a fallskärmsjägardivisionen. Slaget resulterade i omfattande förluster på båda sidor – 55 000 allierade och cirka 20 000 tyska soldater.

Spelmekanik

Area-impuls systemet kombineras med detaljerade regler för terräng och höjdskillnader. Spelet innehåller flera scenarios: två introduktionsscenarier, ett scenario från slutet av slaget och ett kampanjspel som täcker hela striden. Systemet tar hänsyn till olika taktiska aspekter som påverkade det historiska slaget, inklusive terrängens betydelse för striderna och de logistiska utmaningarna som trupperna ställdes inför.

Lämna en kommentar